torstai 21. toukokuuta 2020

Ajatuksia omavoimaisuudesta

Kuinkahan monta kertaa juovaan aikaan taistelin sairautta vastaan? Kuinka monta kerta yritin kontrolloida juomistani, montako kertaa päätin että en enää ikinä juo, tai en enää ikinä toimi tällä tavalla? Muutama kysymys mihin mun on erittäin helppo vastata, mihin jokaisen alkoholistin on helppo vastata jos pysähtyy miettimään.

Jo hyvin nuorena aloin tehdä itselleni kaatteettomia lupauksia, kuinka en enää ikinä joisi niin paljon ja nopeasti, tai kuinka en enää ikinä toimisi arvojani vastaan. En enää ikinä asettaisi itseäni naurunalaiseksi, pettäisi ihmisten luottamusta, satuttaisi itseäni tai muita. Sain toistuvasti pettyä itseeni, aina vain lähti mopo käsistä vaikka kuinka yritin ja päätin. Näin jälkeenpäin ajateltuna toistuvat pettymykset ovat alkaneet syömään itsetuntoani ja itsekunnioitustani jo hyvin nuorena.

En enää ikinä juo niin että menee muisti, en enää ikinä juo niin paljon että sammun. Itsetuhoinen juomistyyli on asettanut minut monesti alttiiksi vaaroille. Ystävät ovat joutuneet katsomaan minun perääni, olen ajautunut vääriin porukoihin, tilanteisiin joihin en ikipäivänä olisi joutunut ilman sairauttani. Pieleen menneen illan jälkeen olen soimannut ja ruoskinut itseäni, kärsinyt suunnattomasta häpeästä ja taas tehnyt lupauksen. En enää ikinä, koskaan.

Kuinkahan monta kertaa olen taistellut sairauttani vastaan? Ei voida puhua kerroista vaan juovan ajan jatkuvasta oravanpyörästä.

Nuorempana juomishimot olivat odottavia, minä odotin että pääsen juomaan, usein oli levoton ja kutkuttava tunne kun ei olisi malttanut odottaa viikonloppua tai juhlatilannetta että pääsee juomaan. Jaksoin uskoa että illasta tulee hyvä, tulee olemaan hauskaa. Muistan kuinka odottava tunnelma purkautui aivan fyysisesti. Teki mieli hyppiä, pomppia, laulaa, nauraa, ja näin teinkin. Minun suurin elämän valonpilkahdus oli päästä juomaan.

Sairauden edetessä juomishimot muuttivat muotoaan. Juovan ajan loppupuolella en olisi enää juurikaan edes halunnut juoda. Jouduin taistella sairauttani vastaan päivittäin. Jo aamusta aloin miettiä tulevaa iltaa. En kyllä juo tänään, se oli se ajatus mikä minulla oli. Päivän mittaan jouduin käydä taistelua pääni sisällä, jokin pakotti minua ajattelemaan että kyllä se on ihan ok juoda. Mietin syitä minkä takia juominen ei ole nyt ok. Huomenna on aamusta tärkeä meno, lapset tulee huomenna kotiin, mun pitää koittaa laihduttaa, en voi juoda koska huomenna on treffit ja olisi ääreisnoloa olla krapulassa, oon juonut jo kahtena iltana en voi nyt enää tänään jne..

Iltaa kohden mentäessä ajatukset muuttivat muotoaan. Mulla on aamulla se meno mutta jos mä nyt vaan vähän juon, onko se edes niin tärkeä että sinne on pakko mennä? Lapset tulee huomenna niin munhan pitää nyt sitten tänään juoda, ei tarvitse sitten juoda kun lapset on kotona. Treffejä tulee ja menee, en minä nyt jonkun miehen takia jätä omia juttujani väliin, strong independent woman. Mitä merkitystä sillä on vaikka oon juonut eilen ja edellispäivänä, samaan konkurssiin tämä, huomenna en sitten enää juo, voin aloittaa vaikka kuntokuurin, tätä tulevaa kuntokuuria pitää nyt itseasiassa juhlistaa. Löysin aina lopulta oikeutuksen juomiseen, ja jalkani vaan veivät minut kauppaan. Usein kävi niinkin että olin jo pyhän päätöksen tehnyt olla juomatta, mutta kaupassa alkoi se hurja ajatusralli ja lopulta vaan löysin itseni kauhomasta tölkkejä rähjäisestä 24-packista.

Minä en pärjännyt sairauden kanssa yksin taistelemalla, ne taistelut oli jo ennen syntymistään tuomittu hävittäväksi. Omavoimaisesti pystyin olla juomatta muutaman päivän, joskus jopa viikon, tämmöisen "raittiusjakson" jälkeen olin jo niin elämäni voimissa että kaikki syyt miksi olin päättänyt olla juomatta pyyhkiytyi pois. Sairaus pakotti minut juomaan.

Ihminen ei voi taistella sairautta vastaan, tai voi kyllä, mutta se on hyödytöntä. Kukaan ei parannu parantumattomasta sairaudesta päättämällä että minä en nyt enää ole sairas. Kukaan ei voi päättää että minun pähkinäallergia ei enää ole olemassa ja voinkin nyt syödä loputtomasti pähkinää ilman hengenvaarallisia oireita, se ei vaan ole mahdollista.

Minä en alkuun ihan ymmärtänyt että mitä omavoimaisuudella tarkoitetaan. Ajattelin että tottakai ihmisen pitää olla omavoimainen, pitää päättää, täytyy pysyä päätöksessä, tässä on nyt kyse siitä että mitä minä päätän, selkärankaa kehiin, ei kukaan muukaan mun puolestani tee tätä päätöstä jne.

Hoidossa sain syvän ymmärryksen sairaudesta, sairaudesta jota vastaan on turha taistella, sitä minä olin tehnyt jo yli 20 vuotta. Yli puolet siihen astisesta elämästäni. Taistellut, kontrolloinut, pelännyt, hävennyt. Hoidossa luovutin taistelun, hoito tempaisi minut mukaansa kun luovutin ja annoin hoito-ohjelmalle, korkeammalle voimalle mahdollisuuden. Olin niin loppu ja väsynyt taisteluun että oli äärimmäisen helpottavaa luovuttaa.

Tänä päivänä mun ei enää tarvitse taistella, minun taisteluni jäivät perushoitojaksolle. Taistelun sijaan aloinkin nähdä toivoa, sain oivalluksia, jotka ruokkivat toinen toistaan. Pikkuhiljaa sairauden rumuus alkoi valjeta minulle, ja sain ymmärryksen siitä, mitä tulee tapahtua että toipuminen voi alkaa. Sain luovuttaa.




2 kommenttia:

  1. Moi,

    Onpas kertakaikkiaan hykerryttävää lueskella näitä blogejasi kun itse olen vieläkin ihan samanlainen. Eilen kävin ekaa kertaa työterveydessä tunnustamassa ongelmani ja sen että nyt tämä saa loppua. Nuoruuteni oli ihan samanlainen kuin sinulla. Viikonloppujuominen oli se juttu. Ekojen kännien jälkeen suurinpiirtein tiesin että tämä on se! Viikot meni koulussa (ihan hyvin ei siinä mitään) kärvistellen että koska tulee viikonloppu. Inttikineksiä poislukien en usko olleeni 25 vuoden aikana kokonaista viikonloppua selvinpäin kuin kahden käden (no okei yhden käden) sormilla laskettavan määrän. Viimeisen 7 vuoden ajan onkin ollut sitten selvästi enemmän "normaaleja" päiviä kuin selviä. Tyyli on tosin kehittynyt sen verran elegantiksi että töistä ei ole tarvinnut pois olla. Homma on mennyt tyypillisesti silleen että autotalliin /varastoon töitten jälkeen, 0,2 l suomi-viina helttaan huikalla, se kun antaa sen alkupotkun mitä minä haen (tosin viimeaikoina toi määrä ei ole oikein riittänyt). Kaljasta tulee vain pöhnä ja kusihätä... Mynthoni huuleen ja parikytäminuuttia välttelyä niin ei jää kiinni jos ei ihan iholle mene hönkimään. Optimi on toki jos saa puolison ottamaan jonkun syyn varjolla vaikkapa vain yhden oluen seuraksi niin sitten ei tarvitse jännittää hajusta enää ja voi huoletta käydä autotallissa asioilla :) Tätä mä olen tehnyt noin neljä päivää seitsämästä viimeisen pari vuotta ja Korona -ajan (mikä todellakin on kuvaamasi kaltaista juhlaa alkoholistille) aikana tämä on jo 5/7 suhdeluvulla. Yksi selvä päivä viikossa hyvä, kaksi jo syy juhlaan -> viinaa ... Kestokyky on sitä luokkaa että tuplamääräkään viinaa ei näy minussa missään, paitsi siinä että toki tuoksahtaa, siitä pitää pitää huoli.

    Lähes hekottelen ääneen kun luen kuvaustasi siitä kuinka aina päätit että et juo seuraavana päivänä ja niin vain annoit itsellesi armon, joka alkuillasta oli jo oikeutus, lähes velvoite! Minulla meni juuri niin vielä viimeviikolla. Ihan juuri niin. Tätä kirjoittaessani samanlainen ajatus takoo myös kallossani, mutta tänään en ajatellut antaa periksi, kai... Aion lukea myös tekstejäsi jatkossa ja ehkä kommentoida omia tuntemuksiani aina silloin tällöin. Saas nähdä miten tämä tästä lähtee. Ajattelin, että voisi kai tämän elämänsä paremminkin elää, kyllä tämä viinanjuonti on jo tullut koettua. Tsemppiä sullekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, ja kiitos kommentista.
      Sun tilanne kuulostaa hyvin klassiselta alkoholistin arjelta. Ja mun mielestä on hienoa että sä pystyt näkemään tuon tilanteen semmoisena kuin se on. "Optimi on toki jos saa puolison ottamaan jonkun syyn varjolla vaikkapa vain yhden oluen seuraksi niin sitten ei tarvitse jännittää hajusta enää ja voi huoletta käydä autotallissa asioilla :)", tämä kuviohan on ihan klassikko.

      Hoidossa ollessa, kun aloin näkemään kaikessa surullisuudessaan monien tilanteiden mielettömyyden, todellisuudentajun puutteellisuuden sekä tilannekomiikan, sain kyllä hykerrellä itsekin. Potilastovereiden kanssa jaetut kokemukset, niiden samankaltaisuus, jopa identtisyys, sai aikaan jopa niin hervottomia naurukohtauksia että oli pissassa pitelemistä ja hyvä kun tuoli enää riitti kun hytkyin niin kovaa :D

      Oot nyt ottanut ensimmäisen askeleen kohti jotain, toivon todella että se "jotain", on kohti toipumista. Ehkä vielä emmit, ja odotat jotain viimeistä niittiä tai käännekohtaa, mutta toivon todella sinun ja perheesi vuoksi, että et odottaisi liian pitkään. Alkoholismi on niin maailman inhottavin sairaus, että siitä osansa kaikki ympärillä elävät, ja mikä kannattaa muistaa, on se, että sinä ansaitset parempaa, sun perheesi ansaitsee parempaa. Ansaitset oikeesti elämän jota saat elää vapaasti.

      Olisi kiva jatkossa kuulla kuinka sinulla on lähtenyt sujumaan. Kivoja kesäpäiviä <3 ja hurjasti tsemppiä ja rohkeutta lähteä toipumisen tielle.

      Poista

Lämmin kiitos kommentista, vastaan sinulle ajan kanssa.