sunnuntai 10. toukokuuta 2020

Alkoholisti äiti, äitiyden irvikuva

Äitiys, sisältää sanana paljon olettamuksia. Se on sanana niin suuri ja pyhä, että monet meistä äideistä kokevat jossain kohtaa elämää riittämättömyyden tunteita. Loputon syli, loputon rakkaus, loputon ymmärrys, loputon suojelu, loputon hyväksyntä, loputon lämpö. Sanasta äiti, tulee mieleen lempeästi hymyilevä lähes hengellinen olento.

Meitä äitejä on maailma täynnä. Jokaisesta maailman kolkasta löytyy äitejä, jokaisella vastaantulevalla ihmisellä äiti. Hyvin erinäköisiä äitejä elämäntarinoineen, perusarvoineen, sairauksineen. Me äidit emme ole hengellisiä olentoja, vaan ihmisiä. Se että saa lapsen, ei muuta ihmistä joksikin. Se ei poista sairauksia, ei elettyä elämää haavoineen, ei tee elämästä ruusuisempaa.

Yhteistä kaikille äideille on se, että synnytämme lapsen. Kaikki muu ympärillä on liikkuvaa, häilyvää, muuttuvaa.

Minä tulin äidiksi 20-vuotiaana, olin tuolloin jo sairastunut alkoholismiin. Olin maailman onnellisin pienestä pojasta jonka äidiksi sain tulla. Minä päätin että teen parhaani, minusta tulee hyvä äiti. Olen kaikkea sitä mitä lapseni tarvitsee ja vaatii, olen paras omalle lapselleni. Kukaan ei voi satuttaa minun kalleinta aarettani.

Oon onnekas, sillä saan tänä päivänä olla äiti viidelle lapselle. Jokaisen lapsen syntymästä olen kokenut suunnatonta iloa ja onnellisuutta, jokaiselle lapselle olen antanut saman rakkauden ja samat lupaukset. Olen paras äiti sinulle. Muistan kun odotin toista lastani, mietin että kuinka minusta voi riittää rakkautta kahdelle lapselle kun esikoista rakastin jo loputtomasti. Onko se mahdollista rakastaa useampaa lasta yhtä syvästi? Pelko ja huoli oli turhaa, rakkaus ei onneksi tunne rajoja, rakkaus kasvaa ja jokaista lasta kohtaan olen saanut tuntea saman syvän rakkauden.

Alkoholistin "suurin rakkaus" on alkoholi. Kuinka kipeetä se on tehnyt ymmärtää, että minun ja kaiken rakastamani välissä on ollut perkeleellinen sairaus.
Juovaan aikaan ajattelin aina että lapset ovat minulle tärkeintä. Mikään ei voi tulla minun ja lasten väliin. Teen kaikkeni lasten hyvinvoinnin eteen. Näin minä ajattelin.
Tänä päivänä näen että alkoholi oli minulle ykkönen elämässäni, se kiilasi ivallisesti hymyillen kaikista pyhimmän eteen. Tein oman parhaani äitinä, mutta sairaus minussa piti huolen siitä, että en voinut olla semmoinen äiti jonka lapseni ansaitsevat.

Hoidossa sain ensimmäistä kertaa kohdata pimeät puoleni rehellisesti ja kaunistelematta. Kaikista kipeimpiä kohtaamisia olivat juurikin äitiyteen ja lapsiin liittyvät asiat. Juovan ajan loppupuolella olin vaan häivähdys ihmisestä jota äidiksikin kutsutaan.
Tunsin olevani huono ja kelvoton, koin jatkuvasti riittämättömyyden tunteita. Olin väsynyt, masentunut, ahdistunut, syvästi itsesäälinen hermoraunio. En pystynyt pitää lapsilleni antamia lupauksia, lapseni ovat joutuneet toistuvasti pettymään rikottuihin lupauksiin. Sain kuivahumalassa silmittömiä raivokohtauksia, joista syytin lapsia.

Pakkohan minun oli jostain syyllinen löytää minun omaan selittämättömään huonoon oloon. Lapset rajoittivat elämääni, en voinut juoda samalla lailla kun he olivat kotona, jouduin jättää minulle tärkeitä menoja väliin koska lapset. Lapset saivat hermoni kireälle, en jaksanut niitä mahdottomia riehuvia rasittavia kakaroita. Niitä rasittavia kakaroita joille joutuu huutaa kitarisat kipeänä vittuperkelesaatanaa, te teette mut hulluksi. Ne ei lopulta edes hiljentyneet mun huutamiseen vaan jouduin napata tukasta kiinni tai retuuttaa kädestä huoneeseen ja paiskata sängylle. Ne saivat mut sekoamaan, ne saivat mut käyttämään väkivaltaa. Lasten syy että musta on tulossa hullu, sen lapset ovat kuulleet minun suusta monta kertaa.

Tänä päivänä ymmärrän miksi lapset olivat riehakkaita, he oireilivat sairaudesta. Äiti kuule mut, näe mut, anna mulle huomiota. Tänä päivänä ymmärrän että sairaus minussa sai minut hulluksi, olin niin loppu ja nääntynyt. Minun sairaudesta on kärsinyt koko perhe. Alkoholismista kärsii aina koko perhe. Yhdenkään lapsen paikka ei ole alkoholisti-perheessä. Se on aina ja poikkeuksetta vahingoittavaa.

Meidän koko perhe on päässyt toipumaan. Siitä olen maailman kiitollisin. Minä saan olla tänä päivänä semmonen äiti jonka lapseni ansaitsevat. Lapset eivät enää rajoita elämääni, vaan antavat elämääni rikkautta. Saan olla lapsille läsnä, saan vastata heidän tarpeisiin, äidin sanaan voi luottaa, äiti ei enää valehtele.

Olen omannäköiseni äiti, en hengellinen, ylimaallinen olento. Olen oppinut ja edelleen opettelen olemaan itselleni armollinen. Täydellisyyden tavoittelu äitiydessä on vahingollista. Minä saan riittää juuri tänään, juuri tällaisena kuin olen.

Kun mietin tätä toipumismatkaa, jota olen saanut jo reippaasti yli vuoden kulkea, kohoaa kyyneleet silmiini. Sitä kiitollisuuden määrää ei voi missään mittayksikössä mitata. Harvoin kiitän Jumalaa, mutta juuri nyt, juuri tänään haluan kiittää Jumalaa, Korkeinta Voimaa siitä että olen saanut uuden mahdollisuuden. Kiitos.






6 kommenttia:

  1. Hei. Rohkea teksti! Hienoa että uskallat sanoa ääneen nuo kaikki! Hyvä että perheesi toipumismatka on lähtenyt käyntiin. Haluan kysyä yhden asian, mitä ei tarvitse tänne vastata, mutta on sellaiseksi kysymykseksi jota voi pohtia. Tässä se tulee:

    Oletko sanonut lapsillesi nyt toipumisen myötä että mikään ei ole ollut heidän vikansa ja että rakastat heitä kaikkia ihan yli kaiken vaikket ole aina pystynyt sitä osoittamaan niin kun äidin kuuluisi. Nuo sanat nimittäin olisi ihan äärettömän tärkeä kuulla äidin suusta ihan jokaisen alkoholisti vanhemman lapsen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, ja tuo kysymys oli mun mielestäni hyvä. Haluan olla blogissani avoin sairauttani ja toipumista kohtaan, ja tämä kysymys on semmoinen johon mielelläni vastaan.
      Ollaan lasten kanssa ikätaso huomioon ottaen puhuttu avoimesti mun sairaudesta, ja olen pyytänyt lapsilta anteeksi, nimenomaan korostanut sitä, että kukaan muu ei ole ollut syyllinen minun huonoon oloon ja oireiluun kuin minä itse, mun sairaus.
      Olen ollut toipumisen tiellä vasta 1v 3kk,uskon että näistä asioista tullaan vielä puhumaan monet kerrat lasten kasvaessa. Ja tämä on aihe josta olen aina valmis puhumaan. Se on parasta hyvitystä mitä lapsilleni voin antaa.

      Poista
    2. Ihan tosi hyvä juttu! On aivan loistavaa että olet lähtenyt hoitamaan itseäsi! Se on ihan tosi tärkeä asia lastesi ja toki itsesikin vuoksi:) paljon voimia raittiuden tiellä ja lasten kanssa uuden suhteen rakentamisen tielle myös:) mennyt on mennyttä ja kaiken voi aina muuttaa kun sitä oikein kovasti tahtoo ja muuttaa toimintatapojaan. Mitään ei ole vielä menetetty:)

      Poista
    3. Juuri näin, menneeseen en voi enää vaikuttaa, mutta saan tehdä parhaani juuri tänään. Olen jo nyt viimeisen reilun vuoden aikana saanut huomata ison muutoksen lapsissa, meillä ei ole enää jatkuvaa kinastelua eikä huomiosta tappelemista. Lasten ja koko perheen toipuminen on yksi parhaista asioista joita raittius on tuonut mukanaan <3

      Poista
  2. Hei! Mahtavaa että kirjoitat näin vaikeasta asiasta kuin alkoholismi. Kysyisin sinulta, miten olisit itse kokenut, vielä juodessasi, jos sinulle olisi linkattu blogeja joissa toipuva alkoholisti kirjoittaa elämästään kuten vaikkapa tämä sinun blogisi? (Tai oletko tutustunut Kalle Lähteen blogiin?)
    Olisitko lukenut ollenkaan? Olisitko ollut vihainen linkkaajalle? Olisiko blogiin törmääminen voinut auttaa sinua hakeutumaan hoitoon?
    En tunne ketään toipuvaa alkoholistia, tai "entistä" alkoholistia, joten en voi kysyä irl keneltäkään. Varmaan jo arvasitkin, että tärkeää henkilöä olen tässä auttamassa. Pienten lasten vanhempaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, suora vastaus että olisinko suuttunut tai loukkaantunut linkkaamisesta, kyllä varmaankin olisin loukkaantunut, tilanteesta riippuen jopa suuttunut. Mutta varmasti olisin lukenut, ja satavarmasti olisin löytänyt samaistumista vaikka laput silmillä kuljinkin juovaan aikaan. Mun silmät omaan tilaani alkoi aueta pikkuhiljaa sen jälkeen kun kuulin veljeni läheisviikonlopussa eka kerran päihdeinfon. Samankaltaisia juttuja esim täälä mun blogissa sivutaan. Tieto lisää sitä mahdollisuutta, että ihminen voi myöntää jossain kohtaa tarvitsevansa apua, kun tulee se toivo että tästä voi oikeesti toipua.
      Sinulle toivon paljon rohkeutta ja tyyneyttä alkoholistin läheisenä❤️ yhtään mitään väärää et tee jos linkkaat, etkä sinä ole vastuussa toisen reaktiosta❤️. Ja parhaassa tapauksessa, vaikka alkuun tulisikin tyrmäys, se johtaa siihen että silmät voi aueta omaa tilaa kohtaan.

      Moni vielä juova alkoholisti lukee mun blogia, ja olen saanutkin yhteydenottoja siitä, kuinka pystyvät samaistumaan ja näkemään itseään mun teksteissä. Eli kyllä se tosiaan hyvinkin voi herättää😊

      Poista

Lämmin kiitos kommentista, vastaan sinulle ajan kanssa.